GAiN (Global Aid Network)
is een wereldwijde organisatie die
Gods liefde uitdraagt via (nood)hulp.

korte update uit Tacloban

2015-03-13 11.39.58 2015-03-13 12.10.16 2015-03-13 12.14.39 2015-03-11 16.12.04

Goedemorgen (jullie slapen nu)

Even een kort bericht om jullie weer bij te praten. De langere verhalen gaan echt komen hoor, maar er is nog niet veel tijd voor geweest.

Toen we woensdag zijn aangekomen zijn we ‘s middags meteen naar het project in New Tawayan geweest om kennis te maken met de schoolleiding en met het project. De school staat ongeveer 500 meter bij de plaats vandaan waar ruim 200 tijdelijke woningen staan.  Een deel ervan is door GAiN gebouwd.

Donderdagmorgen zijn we met 6 mensen begonnen bij de school. Er zijn 6 timmerlieden bezig met het dak en de plafonds in de lokalen. Daarna gaan ze de binnenvloeren egaliseren. De planning is dat dit a.s. maandag klaar is zodat wij aan de binnenkant kunnen beginnen met schilderen.

De andere groep is donderdag begonnen met de huisbezoeken. 2 of 3 van onze groep met 1 Filippijnse collega voor de vertaling. Je gaat in de wijk waar deze huizen staan langs en vraagt of je binnen  mag komen. De meesten vinden dat geen probleem.

We vragen naar de gezinssituatie- en samenstelling, of het goed met ze gaat en natuurlijk hoe ze terugkijken op Yolanda (de tyfoon). Je merkt dat 95% nog steeds emotioneel wordt en wel een familielid of kennis heeft verloren. Dit is heel heftig. Ondanks dat het al 1.5 jaar geleden is, zit de wond nog heel diep.

We vragen ook naar hun relatie met God en of ze Jezus kennen als verlosser. Heel vaak blijkt dit zo te zijn, maar ook regelmatig merk je dat mensen vastzitten in religie en geen relatie met God hebben. Het is echt een uitdaging om hier in deze Rooms-Katholieke omgeving het Evangelie van Jezus Christus te delen.

Gisteren hebben we weer dezelfde verdeling gemaakt van werk/huisbezoeken, maar nu weer met andere mensen uit de groep. Het is mooi om de bezoeken af te wisselen met lekker schuren of schilderen.

We mochten ook ervaren dat God bijzondere wonderen kan doen. Tijdens huisbezoeken wordt er gebeden met de mensen (als ze dit willen). Er zijn veel mensen die ziek zijn. Hier willen we ook voor bidden.

Gisteren heeft God een vrouw genezen van haar chronische hoofdpijn waar ze al jarenlang aan leed. Later kwam ze naar  de gemeenschapsruimte om ook gebed te vragen voor haar man en kinderen. We hebben al voor haar man gebeden en vanmiddag gaan we dat voor haar kinderen doen. Deze kinderen zijn getraumatiseerd en leven continu met angsten.

Tussen de middag wordt er een lunch gemaakt op locatie door enkele mensen uit het dorp. Dit is echt geweldig zo goed!

‘s avonds eten we in verschillende restaurantjes, voornamelijk kip en rijst.

Het is geweldig hier met de groep. We genieten van elkaar. Zoveel verschillende mensen die elkaar vantevoren niet kenden en dan dit allemaal met elkaar beleven…..Heel bijzonder!!

Willen jullie voor onze groep en voor de mensen in het project bidden? Er is hier veel geestelijke strijd maar wij hebben een machtig wapen: gebed !

 

Binnenkort meer dus…..

 






Rubrieken: Filippijnen

Reageer op dit bericht